A GIS Day-ként (GIS: Geographic Information System, magyarul térinformatika) is ismert konferenciát 2013 óta évente rendezik meg a PTE-n. Idén a vírushelyzet miatt nem lehetett jelenléti részvétellel megszervezni az eszmecserét. Tekintve, hogy a földrajzi távolságok így nem jelentettek problémát, még több, a világ élvonalába tartozó térinformatikai előadó tudott csatlakozni a kezdeményezéshez, akik olyan neves cégeket és oktatási intézményeket képviselnek, mint a NASA Sugárhajtási Laboratórium, az ESRI, az L3Harris, a CapellaSpace, az Európai Űrügynökség (ESA), a Lutra Consulting, a WRI, a prágai Károly Egyetem és a Salzburgi Egyetem.
A moderátor a PTE TTK Földrajzi és Földtudományi Intézet Térképészeti és Geoinformatikai Tanszék adjunktusa, dr. Ronczyk Levente volt, aki felhívta a nézők figyelmét, hogy az időzónák közötti nagy eltérések miatt néhány előadást előre rögzítettek, de az élő adásban ennek ellenére is lehetett kérdéseket feltenni a világ legkülönbözőbb pontjain tartózkodó előadóknak, akik készséggel válaszoltak.
Joseph J. Kerski, az ESRI munkatársa arról számolt be, mennyire könnyen hozzáférhetők és az oktatásba milyen egyszerűen bevonhatók a különböző online, földrajzi adatgyűjtő platformok, amelyek nagyon hasznos információgyűjtést tesznek lehetővé szinte bármilyen téren, legyen az városok beépítettsége, vagy a csapadékmennyiség az őserdőben. A colorado-i előadó kiemelte, hogy ezekkel az eszközökkel bárki lehet a pozitív közösségi változás előidézője, csak össze kell gyűjteni az adatokat, és elemezni azokat. A fő kérdések, amire a válaszokat érdemes keresni szerinte:
Mi van hol? Miért van ott? Miért érdekes ez?
Bemutatott több példát is, talán az egyik legnézettebb ezek közül az utóbbi időben a Johns Hopkins Egyetem által jegyzett COVID-19 eseteket összefoglaló térképe. Az adatok sokszor időben visszamenőleg is kereshetőek, így a pillanatkép helyett folyamatok értelmezését, vizsgálatát is lehetővé teszik, ezekben jelentős szerepe van az oktatásnak.
Forrás: univpecs.com